مالیات بر سوداگری و سفته بازی به مجلس بازگشت

احتمالا جمله مالیات بر سوداگری و سفته بازی تا حالا به گوش شما نخورده چون تا الان اونو به اسم مالیات بر عایدی سرمایه میشناختین.

حتما برای شما هم سواله که این مالیات بر عایدی سرمایه چی چی هست؟؟!!!

باید براتون بگم که اگه سال ۱۳۹۹ یک خودروی ۲۰۶ تیپ ۵ آلبالویی به قیمت ۱۲۰ میلیون تومان خریده باشید و الان قیمت اون ماشین شده باشه ۵۱۰ میلیون تومان (خب به ما چه که گرون شده!!!) باید نسبت به افزایش سرمایه ای که عایدتون شده مالیات پرداخت کنید.

اما ی خبر خوش ….

 

 

سخنگوی شورای نگهبان خبر از عدم تایید طرح «مالیات بر سوداگری و سفته بازی» در این شورا داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای نگهبان، هادی طحان سخنگوی شورای نگهبان درباره طرح «مالیات بر سوداگری و سفته بازی» نوشت :

طرح «مالیات بر سوداگری و سفته بازی» که پیش از این با عنوان طرح «مالیات بر عایدی سرمایه» شناخته میشد، پس از سه سال بررسی در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید و جهت اظهار نظر از حیث انطباق با شرع و قانون اساسی به شورای نگهبان ارسال شد.

 همانطور که از عنوان طرح نیز پیداست، طراحان مصوبه، مهمترین هدف طرح را مقابله با سوداگری و سفته بازی در بازار املاک، خودرو، طلا، ارز و رمزارز عنوان می کنند و وضع «مالیات بر عایدی سرمایه» را به عنوان یک پایه مالیاتی جدید، مالیاتی تنظیمی و در راستای کنترل تقاضای سوداگرانه در بازارهای مذکور می دانند.

این طرح در ۲۷ ماده و در قالب اصلاح موادی از قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان و قانون مالیات های مستقیم تدوین شده و متناظر با اصلاحات صورت گرفته در خصوص هر یک از این دو قانون، مصوبه به دو بخش «بستر اجرایی» و «محاسبه و اخذ مالیات» تقسیم شده است.

بخش بستر اجرایی، که مواد ۳ تا ۱۰ طرح را در بر می گیرد، موادی از قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان را اصلاح کرده است و با گسترش دایره شمول قانون مذکور و به روزرسانی آن، تلاش دارد زیرساخت های لازم برای اخذ مالیات بر عایدی سرمایه را فراهم کند.

بخش محاسبه و اخذ مالیات نیز که شامل مواد ۱۱ تا ۲۷ طرح است، پایه مالیاتی جدیدی تحت عنوان مالیات بر عایدی سرمایه را وضع و مشمولان، معافیت ها و نرخ آن را تبیین و تشریح می کند.

در خصوص این پایه مالیاتی جدید، به طور خلاصه میتوان گفت، مالیات بر عایدی سرمایه، مالیاتی است که از مازاد قیمت فروش داراییها نسبت به قیمت خرید آنها اخذ می شود که البته اخذ آن تابع احکام و شرایط مفصلی میباشد که در این طرح به آنها پرداخته شده است .

شورای نگهبان پس از بررسی این طرح در چندین جلسه، آن را واجد ابهامات و اشکالاتی شناخت و آن را به مجلس شورای اسلامی باز گرداند.

منبع : www.accpress.com

بنر اینستاگرام
این فرصت استثنایی رو از دست نده!!!
37 دقیقه مشاوره رایگان تلفنی از ما بگیر

اخبار اخیر

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *